2011. november 9., szerda

Elternabend

Sokszor eszembe jut, hogy amikor ezer évvel ezelőtt bemagoltam a Guten Tag, Anna! Willkommen in Leipzig. kezdetű remek dialógust, biztos nem gondoltam, hogy... és itt ezer dolog jön, amit a német nyelvnek köszönhetek, vagy azzal függ össze. Az ezeregyedik pedig az, hogy sosem gondoltam volna, hogy egyszer majd a fiam német szülői értekezletén ülök (na jó, meg azt sem, hogy épp itt). Barnus hétfőtől napi félórában németet tanul Frau Lutztól. Tizenkilencen vannak, ha jól számoltam hét vagy nyolc országból. Az Eur. Iskola rendszere úgy működik, hogy az első öt évben a gyerekek az anyanyelvükön tanulnak, de már elsőben elkezdik az első idegennyelvet (németet, angolt vagy franciát), melyen hatodik osztálytól kezdve az összes szaktantárgyat tanulják majd. A második idegennyelv harmadik osztályban lép be. Ennyire nem tudok előre gondolkozni, és hát nagy valószínűség szerint nem is lesz rá szükség, ezért csupán úgy kalkuláltam, hogy otthon harmadikban kezdik az első nyelvet, ami majd nyilván az angol lesz, hiszen a legtöbb iskolában az az egyedüli lehetőség, így itt inkább a németet kezdje el, és akkor az angolt majd otthon, a többiekkel együtt kezdi vagy folytatja ő is. A tegnapi szülői németül folyt, Frau Lutz a legeslegszebb Hochdeutschot beszéli, és a szülők is nagyon igyekeztek (azért jó sokat nevettünk). Az oktatás teljesen játékos: karácsonyig leckét sem kapnak, és könyv vagy füzet helyett ceruzát, ollót, ragasztót kell vinni németre is, mert leginkább kézműveskedni, játszani fognak, persze "németül". Ami egyelőre elég vicces lehet, mert a gyerekek nagy része egy árva szót nem ért németül, de mivel különféle országokból jöttek, nincs egységes közvetítő nyelv sem. Ráadásul a másik két magyar elsős nem németet tanul, így Barnus nyelvi sziget a német órán, ami szerencsére nem zavarja. Már tanultak egy dalt, aminek az első két szavát értem, a többinél csak találgatni tudok. Karácsony után már lesznek házik, de azok is csak az órához kapcsolódó rajzok, más feladatok. Németül írni vagy olvasni nem fognak az első évben. Ez szerintem nagyon jó, épp elég nekik a saját nyelvükön elsajátítani mindezt. Meglátjuk. Nekem nagyon jó érzés, hogy németül tanul, és már most ámulok, milyen szépen mondja azt, hogy Guten Morgen. (Amúgy Barnusra jellemző, hogy az új osztályfőnök, a matek piros pontok vagy a német mind smafu ahhoz a történethez képest, amikor Lili ellökte Ádámot, majd kisvártatva felborult Ádámban. Ezt este többször is elmesélte, és annyira nevetett közben, hogy végigmondani sem tudta.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése